محصولات فروشگاه

راهنمای تنظیم DNS روی پلی استیشن 5

اگر گاهی اوقات با وجود عملکرد بدون مشکل اینترنت و سرویس‌ PSN همچنان نمی‌توانید به بعضی بخش‌های PSN دسترسی داشته باشید، بهتر است از DNSهای مختلف استفاده کنید. استفاده از DNS اشتباهی می‌تواند مشکلات شما رو دوچندان کند و بهتر است پیش از انجام این کار از ریشه مشکل خود مطمئن شوید. در ادامه این مطلب به کاربرد DNS و نحوه تغییر آن در پلی استیشن 5 آشنا می‌شوید. 

DNS چیست؟

سیستم نام دامنه (Domain Name System یا DNS)، سیستمی است که نام دامنه را به آدرس‌های IP قابل خواندن ترجمه می‌کند و وقتی نام دامنه را وارد می‌کنید، DNS شما را به سرور مورد نظر متصل می‌کند.

استفاده از نام‌های دامنه پس از رشد تصاعدی اینترنت در دهه هشتاد میلادی آغاز شد، اما تمام دستگاه‌های متصل به اینترنت همچنان برای اتصال از آدرس‌های IP استفاده می‌کنند. وقتی نام یک دامنه مانند digilandsari.com را در مرورگر خود وارد می‌کنید، سرور DNS این دامنه را برای سرور وب‌سایت ترجمه می‌کند تا متوجه درخواست شما شود. 


معمولا شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) برای دسترسی به اینترنت DNSهای اتوماتیک ارائه می‌کند، اما این DNSهای اتوماتیک معمولا کیفیت لازم را ندارند و برای کاربر مشکل‌ساز می‌شوند.

چرا باید DNS پلی استیشن 5 را تغییر دهیم؟

درصورتی که DNSهای اتوماتیک ISP شما با سرویسی که می‌خواهید از آن استفاده کنید سازگار نباشند، برای اتصال به سرویس مورد نظر به مشکل خواهید خورد. این یکی از مشکلات عمده کاربران پلی استیشن برای اتصال به PSN است و ممکن است دسترسی به بخش‌هایی مانند چت صوتی یا فروشگاه پلی استیشن را برای شما غیرممکن کند. علاوه بر این، DNS ناسازگار با PSN می‌تواند باعث افزایش شدید پینگ در بازی‌های آنلاین شود.

خوشبختانه می‌توانید تنظیمات DNS پلی استیشن 5 را به‌صورت دستی تغییر دهید. اگر مشکل اتصال شما به DNS مربوط است، می‌توانید به کمک راهنمای زیر DNS کنسولتان را تغییر دهید.

تغییر تنظیمات DNS پلی استیشن 5

1.    به صفحه Settings بروید.
2.    در این صفحه گزینه Network را انتخاب کنید.
3.    در این منو، از نوار سمت چپ گزینه Settings را انتخاب کنید.
4.    گزینه Set Up Internet Connection را انتخاب کنید تا لیست نتورک‌های موجود نمایش داده شود.
5.    اینترنتی که در حال استفاده از آن هستید را انتخاب کنید.
6.    از این منو گزینه Advanced Settings را انتخاب کنید تا تنظیمات پیشرفته مربوط به اینترنت مصرفی نمایش داده شود.

7.    گزینه DNS Settings را انتخاب کنید و حالت آن را از Automatic به Manual تغییر دهید. بعد از انجام این کار دو نوار جدید Primary DNS و Secondary DNS نمایش داده می‌شوند. (در این آموزش از DNS گوگل استفاده می‌کنیم)
8.    گزینه Primary DNS را انتخاب کرده و 8.8.4.4 را در آن وارد کنید.
9.    گزینه Secondary DNS را انتخاب کرده و 8.8.8.8 را در آن وارد کنید.
10.    گزینه OK پایین صفحه را انتخاب کنید. بعد از تست اینترنت توسط پلی استیشن 5 می‌توانید از DNS جدید خود استفاده کنید.

تنظیم کردن DNS می‌تواند تاثیر بسیاری در زمینه‌های مختلف، مثل پینگ بهتر، اتصال پایدارتر و سرعت دانلود بهتر داشته باشد.

لیست DNS های پیشنهادی برای PS5:

  • Cloud flare – ۱.۱.۱.۱ and ۱.۰.۰.۱
  • Open DNS – ۲۰۸.۶۷.۲۲۲.۲۲۲ and ۲۰۸.۶۷.۲۲۰.۲۲۰
  • Google DNS – ۸.۸.۸.۸ and ۸.۸.۴.۴
  • Smart DNS Proxy DNS – 23.21.43.50 and ۱۶۹.۵۳.۲۳۵.۱۳۵
  • Quad9- 9.9.9.9 and ۱۴۹.۱۱۲.۱۱۲.۱۱۲
  • Cisco Open DNS- ۲۰۸.۶۷.۲۲۲.۲۲۲ and ۲۰۸.۶۷.۲۲۰.۲۲۰

سوالات متداول

1.کاربرد DNS در پلی استیشن 5/4 چیست؟

به طور کلی برای اجرای بازی هایی که سرورهای آنها در لیست تحریم ایران قرار دارند، نیاز به DNS یا VPN دارید که DNS بر خلاف VPN، سرعت اینترنت را کاهش نمی دهد.و باعث می شود سرورهایی که در ایران با تحریم مواجه هستند به راحتی برای کاربر باز شود.

2.آیا استفاده از DNS برای اتصال به اینترنت پلی استیشن مشکلی دارد؟

خیر، اگر از DNS معتبر استفاده می کنید چنین اتفاقی رخ نمی دهد. اگر مشکلی پیش آمد، می توانید به تنظیمات برگردید و تنظیمات DNS را به حالت خودکار تغییر دهید تا مشکل برطرف شود.

3.سریعترین سرور DNS برای PS5 چیست؟

سریع‌ترین ارائه‌دهنده سرور DNS برای PS5 OpenNIC و Google Public DNS است. DNS اولیه OpenNIC 23.94.60.240 و برای Google 8.8.8.8 است. برای وارد کردن تنظیمات DNS در PS5 خود، اتصال اینترنت را تنظیم کنید و نام میزبان را مشخص کنید.

4.سرورهای DNS چگونه در کنسول های پلی استیشن کار می کنند؟

سرورهای DNS روی کنسول به شما یک اتصال پایدار می دهند. سرورهای DNS ترافیک را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. اکثر ارائه دهندگان DNS نیز ایمن هستند و به شما امکان می دهند اطلاعات سانسور شده را مشاهده کنید.

5.آیا استفاده از Google DNS هنگام بازی کردن مزایایی دارد؟

مسلم است که Google DNS تجربه بازی را بهبود می بخشد. این یکی از سریعترین سرورهای DNS است. بسیاری از گیمرها از Google DNS به عنوان سرور DNS اصلی خود استفاده می کنند.

6.آیا تغییر تنظیمات DNS در PS5 ایمن است؟

تغییر تنظیمات DNS در پلی استیشن 5 کاملاً بدون خطر است. هیچ تاثیری روی کنسول شما نخواهد داشت.

مهدی وفایی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 12 =