محصولات فروشگاه

اصطلاحات گیمری | اصطلاحات مهم دنیای بازی

بازی های ویدیویی در سال های اخیر گسترش بسیاری پیدا کرده اند. این امر موجب به وجود آمدن صنعتی شده که در آن آثار مختلفی دیده می شوند. در این دنیای بازی های ویدیویی اصطلاحات متنوعی در بین بازیکنان رایج است. ما در این مقاله قصد داریم مهم ترین اصطلاحات گیمری در دنیای بازی های ویدیویی را به شما معرفی کنیم. در ادامه همراه دنیای بازی باشید.

درست مانند سایر سرگرمی ها، بازی های ویدیویی نیز اصطلاحات خاص خود را دارند که افراد تازه وارد با بسیاری از آن ها آشنا نیستند. اگر قصد دارید وارد دنیای گیم شوید یا گیمری هستید که می خواهید دایره واژگان تان را افزایش دهید، این مقاله مناسب شما است.

ما در این مقاله قصد داریم اصطلاحات گیمری رایج را به زبان ساده به شما معرفی کنیم. بازی های مختلف و ژانرهای گوناگون زبان و اصطلاحات خاص خود را دارند. همچنین امکان دارد برخی اصطلاحات در بازی های مختلف معنای متفاوتی را ارائه دهند. به هر حال این مقاله به شما کمک می کند که به طور کلی با بسیاری از این اصطلاحات آشنا شوید تا در زمان تجربه یک بازی یا خواندن مقاله های مختلف، سردرگم نشوید.

اصلاحات صنعت گیم

AAA

این اصطلاح برای بازی هایی به کار می رود که توسط استودیوهای بزرگی نظیر EA یا یوبی سافت ساخته می شوند. این بازی ها معمولا با بودجه های سنگین ساحته می شوند و سازندگان با هزینه های هنگفت برای آن ها بازاریابی می کنند. بازی های AAA (تریپِل اِی) درست نقطه مقابل بازی های ایندی (Indie) یا مستقل هستند. بازی های ایندی توسط استودیوهای کوچک یا حتی تعداد محدودی از بازی سازان ساخته می شوند. این آثار عموما بودجه های محدودی دارند.

DRM

این اصطلاح مخفف عبارت «Digital rights management» است که به فروشگاه های دیجیتالی بازی های ویدیویی نظیر استیم (Steam) ارجاع دارد.

AI

AI مخفف عبارت Artificial intelligence بوده که به معنای هوش مصنوعی است. این مورد از اصطلاحات گیمری در واقع NPCها در بازی های ویدیویی توسط هوش مصنوعی هدایت می شوند.

Prototyping

به نسخه های آزمایشی بازی پوروتوتایپ گفته می شود. هدف از این نسخه ها دیدن ویژگی ها و مکانیسم های مختلف و گزینش موارد مناسب است.

Alpha

نسخه ای از بازی که تقریبا شامل تمام ویژگی های و جزئیات می شود. این نسخه در دسترس افراد داخلی شرکت قرار می گیرد تا کیفیت آن بررسی شود و در صورت وجود باگ، روی اصلاح صورت گیرد.

Beta

بتا به نسخه ای از بازی گفته می شود که هنوز کامل نیست و به صورت آزمایشی در دسترس کاربران قرار می گیرد.

Asset

به هر چیزی که در جهان بازی وجود دارد، Asset گفته می شود. شخصیت ها، اشیا، جلوه های صوتی، نقشه ها، محیط ها و … همگی Asset هستند.

Prop

به اشیاء موجود در محیط بازی Prop گفته می شود.

Glitch یا Bug

گلیچ (Glitch) یا باگ (Bug) به اشتباهات ناخواسته در فرآیند کدنویسی گفته می شود. گلیچ ها ممکن است موجب گیر کردن کاراکتر شما در داخل دیوار شوند یا رفتار عجیب نیروهای دشمن را به دنبال دارند. حتی گلیچ ها ممکن است کارکرد یک بازی را به طور کلی متوقف کنند.

Debug

به فرآیند پیدا کردن و رفع کردن باگ ها در بازی، Debug گفته می شود.

Console

به سیستم مورد استفاده برای اجرای بازی های ویدیویی کنسول گفته می شود. مثلا سونی، مایکروسافت و نینتندو هر کدام کنسول های خاص خود را دارند.

Content

محتوا (Content) به هرآنچه بازی شما را شکل می دهد گفته می شود. Assetها، GameObjectها و اسکریپت ها همگی محتوای اثر را تشکیل می دهند.

Crossplay یا Cross-Platform

به این قابلیت که کاربران یک پلتفرم بتوانند با سایر بازیکنان که پلتفرم دیگری دارند بازی کنند، کراس پلی گفته می شود. برای مثال اگر شما پلی استیشن ۴ دارید و دوست تان ایکس باکس وان دارد، می توانید یک بازی آنلاین که دارای قابلیت کراس پلی است را کنار هم تجربه کنید.

اصطلاحات سبک های بازی

FPS

FPS مخفف عبارت «First Person Shooter» است که یعنی بازی های شوتر اول شخص. در این سبک از آثار شما جهان را از چشم کاراکترتان در بازی می بینید. بازی های FPS، در صورتی که در قامت یک سرباز ظاهر شوید، معمولا یک سلاح را در دست شخصیت قابل بازی تان نشان می دهند.

علاوه بر این، FPS ممکن است مختصر شده عبارن «Frames per second» باشد. این اصطلاح نشان می دهند که یک بازی چقدر روان اجرا می شود.

MMORPG

این واژه شکل کوتاه شده عبارت Massively Multiplayer Online Role Playing Game است. در واقع در چنین آثاری، المان های نقش آفرینی فراوان اند. همچنین بازی کاربران زیادی دارد که به صورت همزمان در یک جهان و در کنار هم به بازی مشغول می شوند. یکی از معروف ترین مثال ها در این سبک، بازی World of Warcraft است که طرفداران زیادی دارد.

RPG

RPG شکل کوتاه عبارت Role-Playing Game بوده که به معنای آثار سبک نقش آفرینی است. این سبک طرفداران زیادی دارد و دلیل استقبال از آن نیز، ارائه ویژگی های جذاب است. معمولا این آثار داستانی غنی، جهانی بسیار بزرگ و شخصیت های متنوع دارند. شما در این بازی های به آیتم های مختلفی دسترسی دارید و برای پشت سر گذاشتن ماموریت ها معمولا مجبور می شوید با هیولاهای گوناگون دست و پنجه نرم کنید.

Sandbox

سندباکس (Sandbox) به بازی هایی گفته می شود که معمولا دست بازیکن را کاملا باز می گذارند. در این آثار بازیکنان تقریبا قادر به انجام هر کاری هستند. یک مثال بارز در این سبک بازی Minecraft است. همچنین بازی هایی نظیر Grand Theft Auto V نیز با آزاد گذاشتن بازیکنان برای انجام کارهای مختلف، در دسته آثار سندباکس جای می گیرند.

Beat ‘Em Up

بیتم آپ به سبک از بازی های ویدیویی گفته می شود که بازیکنان باید در آن ها با تعداد کثیری از دشمنان مبارزه کنند.

Casual

به بازی هایی گفته می شود که گیم پلی بسیار ساده ای داشته و مکانیسم سختی ندارد. در واقع پیشروی در این آثار کار دشواری نیست.

اصطلاحات گیمینگ

Buff/Nerf

باف (Buff) که یکی از پرکاربردترین اصلطلاحات گیمری محسوب می شود، زمانی به کار می رود که یک سلاح یا کاراکتر به نحوی قوی تر می شود. در مقابل واژه نرف (Nerf) به معنای ضعیف شدن یک سلاح یا کاراکتر است. این موارد در واقع در زمان به روز رسانی بازی های آنلاین، برای ایجاد تعادل به کار می روند.

Cheese

Cheesing در بازی های ویدیویی به معنای به کار بردن یک روش تقلبی برای انجام یک کار است. در واقع این مورد از لیست اصطلاحات گیمری به شما اجازه می دهد که کارهای مشخصی را بدون دردسر انجام دهید. برای مثال شما می توانید با تکرار یک Combo قوی به صورت مکرر، به دشمن تان آسیب وارد کنید. همچنین شما در بازی های تک نفره نیز با پیدا کردن مشکلات گیم پلی، می توانید یک مرحله را به سادگی آب خوردن پشت سر بگذارید.

Cooldown

در بسیاری از بازی ها، زمانی که از یک قابلیت یا جادو استفاده می کنید، باید مدتی منتظر بمانید تا آن قابلیت مجددا قابل استفاده شود. به این مدت زمان Cooldown گفته می شود.

Crafting

اصطلاح Crafting به معنای استفاده از مواد خام پیدا شده در بازی، برای ساخت آیتم های متنوع نظیر سلاح یا مواد شفا دهنده است.

DLC

DLC به معنای محتوای اضافی قابل دانلود است. در واقع این محتواها، ویژگی ها یا عناصر مجزا از بازی اصلی هستند که می توانید آن ها را به صورت جداگانه دانلود کنید. شخصیت ها، مراحل، تجهیزات و موارد مشابه می توانند در یک DLC جای بگیرند. برخی اوقات (نه همیشه) برای استفاده از این محتواهای اضافی باید پول پرداخت کنید.

DPS

این مورد از اصطلاحات گیمری شکل اختصار یافته عبارت «Damage per second» است. در واقع این واژه نشان دهنده میزان آسیب وارد شده توسط یک سلاح یا شخص در یک ثانیه است.

Easter Eggs

ایستراگ ها (Easter Egg) معادل همان مفهوم شان در دنیای واقعی هستند. این مورد از اصطلاحات گیمری به آیتم ها یا پیام های مخفی شده بازی اشاره دارد. مثلا ممکن است در دل یک اثر، ارجاعی به مجموعه ای دیگر یا نسخه های دیگر همان فرنچایز وجود داشته باشد. این اقدام که از سمت بازی سازان صورت می پذیرد به جذابیت کاوش در محیط بازی کمک می کند.

Grinding

وقتی در یک بازی به صورت مکرر اقدامات تکراری را انجام دهید تا به هدفی برسید، اصطلاحا به این کار Grinding گفته می شود. برای مثال ممکن است بازیکنان در یک بازی نقش آفرینی بارها و بارها با هیولاها مبارزه کنند تا موارد مورد نیاز برای ارتقا سلاح های شان را به دست آورند. این مورد از لیست اصطلاحات گیمری نیز بسیار پرکاربرد است.

HP

HP را می توان مخفف عبارت «Hit Points» یا «Health Points» دانست که مربوط به میزان سلامتی شخصیت تان می شود. معمولا زمانی که مقدار HP به صفر برسد، کاراکتر تحت کنترل شما خواهد مرد.

HUD 

HUD مخفف عبارت Heads-up display است. این اصطلاح به المان های گرافیکی گیم پلی که در صفحه ی نمایشگر دیده می شوند اشاره دارد. برای مثال نوار سلامتی، نقشه و میزان پول را می توان از این دست المان ها دانست. علاوه بر این، HUD در برخی از بازی های به چیزهای ارجاع دارد که در جهان بازی هستند و توسط شخصیت اصلی دیده می شوند؛ مثلا نقشه ای که در دست کاراکتر قرار دارد.

Lag

این اصطلاح کابوس گیمرها را توصیف می کند. این واژه کاربران بازی های آنلاین کاملا با آن آشنایی دارند، به معنی تاخیر در عکس العمل به دستورات ورودی در گیم پلی است. مثلا زمانی که پینگ تان خیلی بالا باشد، سرور به سرعت نمی تواند دستورات را منتقل کند؛ در نتیجه بازی کند می شود و کاراکتر با تاخیر برخی کارها را انجام می دهد.

Mod

مادها (Modification) تغییراتی هستند که معمولا توسط کاربران در بازی اعمال می شوند. مادها انوع مختلفی دارند؛ برخی ممکن است صرفا بعضی از باگ های بازی را رفع کنند و برخی حتی محتوایی کاملا تازه و منحصر به فرد را به اثر اضافه می کنند. برخی از بازی سازان اصلا به اضافه شدن ماد به آثارشان علاقه ندارند، ولی برخی هم هستند که این محتواها را دوست دارند. بعضی از استودیوهای بازی سازی حتی در آثار خود بخشی اضافه می کنند که بازیکنان بتوانند به سادگی مادهای مختلف را به اثر اضافه کنند.

Noob

Noob (که به صورت n00b و Newb نیز نوشته می شود) به کسی گفته می شود که در یک بازی تازه وارد است. از این واژه عموما برای مسخره کردن یا توهین کردن به سایر بازیکنان استفاده می شود. مثلا اگر کسی بحث های پایه ای یک بازی را نداند، معمولا نوب خطاب می شود. البته این اصطلاح در معنای اصلی یک واژه تحقیرآمیز نیست.

NPC

NPC را می توان شکل مختصر شده عبارت Non-Player Character یا Non-Playable Character دانست. در واقع هر کاراکتری که شما قابلیت کنترل او را در بازی ندارید، NPC نامیده می شود. اعمال و رفتار NPCها معمولا از پیش تعیین شده است.

OP

OP یا Over Powered به چیزهایی در بازی ارجاع دارد که از دید بازیکنان شکست دادن شان بسیار دشوار است. اگر بازیکنان از سلاحی استفاده می کنند که به طور واضح از بقیه قوی تر است، می توان آن را OP نامید. OP یکی از اصطلاحات گیمری رایج در بازی های آنلاین است.

Ping

پینگ مقیاسی برای نشان دادن مدت زمان رفتن اطلاعات از سیستم شما به سرور بازی و بازگشت آن است. واحد این مقیاس به صورت میلی ثانیه ای بیان می شود. هرچه پینگ شما پایین تر باشد، تجربه بهتری از بازی خواهید داشت. بالا بودن پینگ معمولا ایجاد لگ را به دنبال دارد.

XP/EXP

XP مخفف عبارت Experience Points است. این اصطلاح یک مقیاس رایج در آثار مختلف در ژانرهای متنوع است. افزایش XP موجب می شود که بتوانید سطح (Level) خود را ارتقا دهید. با افزایش سطح، توانایی های تان بیشتر می شود، نوار سلامتی تان گسترش پیدا می کند، سلاح های قوی تر دریافت می کنید و مواردی از این قبیل.

Aggro

وقتی شما در یک بازی تک نفره سر به سر یک NPC می‌ گذارید و مورد حمله قرار می گیرید، اصطلاحا به آن Aggro گفته می شود. این اصطلاح شکل کوتاه شده واژه Aggravated است.

Achievement

اچیومنت ها ماموریت هایی در بازی هستند که انجام شان بسیار سخت بوده و مهارت های شما را کاملا به چالش می کشند. شما پس از گذراندن یک Achievement می توانید یک جایزه دریافت کنید که در ادامه بازی برای تان مفید خواهد بود.

Avatar 

مدل، کاراکتر یا تصویری که نمایان گر یک شخصیت در بازی است، آواتار نام دارد.

Crash

زمانی که کامپیوتر یا کنسول دچار نقص فنی می شوند و قادر به اجرای بازی نیستند، اصطلاحا می گویند آن سیستم کرش کرده است. حتی سرورهای بازی نیز گاهی به این مشکل دچار می شوند.

Escort Mission

Escort Mission به ماموریت هایی در بازی گفته می شود که شما در آن ها باید در طول مسیر از NPCها محافظت کنید.

Boss

باس کاراکتری در بازی است که از نظر توانایی بسیار قدرتمند بوده و حسابی شما را به دردسر می اندازد. هر باس ویژگی های متفاوتی دارد و از بین بردن آن ها با دریافت جایزه همراه است.

Cheat

Cheat یا تقلب یعنی شما با روشی غیر منصفانه و ناعادلانه در بازی به یک نتیحه خاص برسید. مثلا زمانی که به صورت متقلبانه یک مرحله را رد کنید، پول به دست آورید، خود را نامیرا کنید یا گلوله های بی نهایت داشته باشید، از این مورد لیست اصطلاحات گیمری برای توصیف کار شما استفاده می شود.

Checkpoint

Checkpointها که با توجه به بازی ها جایگاه متفاوتی و فواصل گوناگونی دارند، مکانی هستند که وقتی به آن جا برسید بازی ذخیره می شود.

Co-op

کوآپ به آثاری گفته می شود که برای تجربه آن ها حتما باید با یک نفر دیگر همراه شوید. این بازی ها ممکن است آفلاین و روی یک سیستم یا آنلاین باشند.

Cutscene

کات سین ها صحنه های سینماتیکی هستند که در بازی دیده می شوند. شما روی این صحنه ها کنترلی ندارید و صرفا مانند یک ویدیو باید آن ها را تماشا کنید. بازی سازان معمولا از این صحنه ها برای روایت بخش های مهم داستان استفاده می کنند.

LAN

این واژه مخفف عبارت Local Area Network است. برخی بازی ها را می توان به صورت اتصال شبکه خانگی در حالت چند نفره تجربه کرد که اصطلاحا به آن LAN می گویند.

Heal

Heal در واقع به معنای درمان است. زمانی که در یک بازی ویدیویی کاراکترتان آسیب می بیند، به عمل بازیابی سلامتی او اصطلاحا Heal گفته می شود.

Level

Level یا lvl در بازی های ویدیویی به معنای «سطح» است. در اکثر بازی ها با جمع آوری XP می توانید سطح خود را بالا ببرید. افزایش سطح به شما اجازه دسترسی به برخی قابلیت ها را می دهد.

Open World

جهان باز (Open World) بودن یک بازی یعنی آن اثر با آثار سندباکس رابطه تنگاتنگی دارد. در واقع بازی های جهان باز به شما محیطی ارائه می دهند که می توانید در هر نقطه از آن حضور پیدا کنید. شما در این نوع بازی ها می توانید به نقاط مختلف رفته و هر کاری که دست دارید را انجام دهید. بازی های جهان باز نظیر GTA V یا Skyrim دست شما را برای انجام اعمال مختلف باز می گذارند.

Pro

این واژه شکل مختصر عبار Professional است. در واقع Pro به کسی اطلاق می شود که یک گیمر حرفه ای است و از راه بازی های ویدیویی درآمد دارد. این گیمرها معمولا در مسابقات Esport شرکت کرده و برای کسب جایزه اصلی تلاش می کنند.

اصطلاحات بازی های آنلاین

AFK

این مورد از لیست اصطلاحات گیمری که مخفف عبارت «Away from keyboard» است، زمانی به کار می رود که شما پشت کیبورد نیستید. درواقع هر زمانی که نمی توانید به بازی دسترسی داشته باشید باید از این واژه استفاده کنید.

Bots

Bots یا CPUs هر دو به رقبای غیر انسانی در بازی های چند نفره اشاره دارند. برخی از بازی های چند نفره به شما اجازه می دهند به تنهایی یا با دوستان تان در محیط آثار مولتی پلیر با بات ها تقابل کنید.

همچنین اگر از واژه بات برای صدا زدن یک بازیکن دیگر استفاده کنید، توهین تلقی می شود. وقتی افراد عملکرد خیلی بدی دارند یا تقلب می کنند به آن ها بات گفته می شود.

Camping

اگر شما به جای رفتن به نقاط مختلف نقشه در یک مکان ثابت بمانید، اصطلاحا به آن Camping گفته می شود. افرادی که معمولا این کار را انجام می دهند Camper نامیده می شوند. این اقدام معمولا به هدف غافل گیر کردن نیروهای دشمن انجام می گیرد. در واقع Camping بیشتر در بازی های شوتر آنلاین نظیر Call of Duty کاربرد دارد.

PvP/PvE

PvP یعنی Player Versus Player یا بازیکن دربرابر بازیکن. این اصطلاح به بازی ها یا حالتی در یک اثر ارجاع دارد که در آن بازیکنان واقعی با یکدیگر بازی می کنند. در مقابل PvE به معنی Player Versus Enviroment یا بازیکن دربرابر محیط است. در این حالت بازیکنان واقعی با هوش مصنوعی به بازی مشغول می شوند.

QTE

QTE مخفف عبارت Quick Time Events است. در برخی از بازی ها ممکن است از شما به صورت ناگهانی خواسته شود که یک کلید را فشار دهید، وگرنه آسیب زیادی می بینید یا کشته می شوید. QTE اصلا بین گیمرها محبوبیت ندارد.

Smurf

Smurf به اکانت هایی گفته می شود که توسط بازیکنان با سابقه و ماهر ساخته می شوند. این بازیکنان معمولا با هدف رقابت با تازه واردها دست به این اقدام می زنند و موجب بر هم خوردن تعادل بازی می شوند.

Gank

این مورد از لیست اصطلاحات گیمری به معنای غافلگیر کردن و مورد حمله قرار دادن یک بازیکن در یک بازی چند نفره است.

GG

واژه GG در بازی های آنلاین کاربرد زیادی دارد. این اصطلاح که مخفف «Good Game» است، در پایان هر بازی به کار می رود و نمادی برای احترام به سایر بازیکنان به حساب می آید.

واژه GGEZ نیز در پایان همان عبارت قبلی واژه Easy را اضافه می کند که برای مسخره کردن تیم مقابل به کار می رود. با این اصطلاح شما به رقیب تان می گویید که شکست آن ها کار ساده ای بوده است.

gg no re

این اصطلاح مخفف عبار Good Game, No rematch است. معنای این عبارت این است که «بازی خوبی بود، اما قصد ندارم مجددا بازی کنم».

G2G 

G2G یا Got to Go زمانی به کار می رود که شما بخواهید به سایر بازیکنان اطلاعات دهید که قصد ترک بازی را دارید.

BRB 

BRB یا Be right back زمانی به کار می رود که بخواهید برای چند لحظه بازی را ترک کنید.

FF 

FF یا Friendly Fire زمانی به کار می رود که در حال تیراندازی به هم تیمی های تان باشید.

FTW 

FTW یا For the win بعنی برای بردن. این اصطلاح بیشتر برای تشویق و روحیه دادن به کار می رود. در بازی های آنلاین از این مورد لیست اصطلاحات گیمری به کرات استفاده می شود.

GL 

GL یا Good Luck به معنای «موفق باشید» است. این اصطلاح معمولا همراه با HF به شکل GL HF به کار می رود که در این حالت واژه دوم به معنای Have Fun است. در واقع با این اصطلاح شما می گویید «موفق باشید، خوش بگذره».

IDC 

IDC یا I don’t Care یعنی «به من چه!».

IDK 

IDK یا I don’t Know یعنی «نمی دانم».

LFG

LFG شکل مختصر عبارت Looking For Group است. این اصطلاح زمانی به کار می رود که شما می خواهید ماموریت یا مرحله جدید آغاز کنید و نیاز به بازیکنان جدید دارید.

PUG 

PUG شکل کوتاه شده عبارت Pick Up Group است. این اصطلاح به گروهی از بازیکنان اطلاق می شود که هیچ شناختی از هم ندارند و می خواهند یک ماموریت را در کنار هم انجام دهند.

Griefer

گریفر به کسی گفته می شود که در بازی های آنلاین از اذیت کردن و مسخره کردن سایر بازیکنان لذت می برد.

Ban

بعضی اقدامات نظیر توهین کردن و تقلب کردن موجب می شود که شما مسدود یا به اصطلاح بن شوید.

Knife

این اصطلاح که بیشتر بین بازیکنان بازی CSGO رواج دارد، زمانی به کار می رود که شما باید یک چاقو طرف مقابل تان را بکشید. در واقع به کشتن با استفاده از چاقو، اصطلاحا «نایف کردن» می گویند.

SUP

این اصطلاح شکل کوتاه شده عبارت What’s Up است که به معنای «چه خبر؟» به کار می رود. این اصطلاح برای احوال پرسی در بازی های آنلاین استفاده می شود.

Tank

Tank به بازیکنی گفته می شود که مهاجمان را به سمت خود می کشاند تا فضای بیشتری در اختیار سایر کاربران قرار گیرد.

Retard

از Retard برای مخاطب قرار دادن افرادی که بسیار بد بازی می کنند،‌استفاده می شود. این واژه در حقیقت به معنای «عقب مانده» است و یک توهین به مخاطب محسوب می شود. از این کلمه معمولا در زمان بالا گرفتن تنش و دعواها استفاده می شود.

اصطلاحات بازی Dota 2

AoE

اصطلاح AoE مخفف عبارت «Area of effect» است. این عبارت زمانی به کار می رود که شما بخواهید به مهاجمان یا دامنه تاثیر سلاح دشمن اشاره کنید. در حقیقت این اصطلاح به یک نقطه مشخص اشاره ندارد، بلکه به یک منطقه دلالت می کند. معمولا شما این دامنه تاثیر را به شکل یک دایره یا اشکال دیگر می بینید.

Ancients

به ساختمان های بزرگ در هر قلمرو Ancients گفته می شود.

CS/Creep Score

به مقدار امتیازهایی که یک هیرو (Hero) گرفته است CS گفته می شود.

Creep

به یکان های پایه در بازی دوتا ۲ کریپ گفته می شود. در واقع هر چیز به جز پیک، ساختمان، نگهبان یا هیرو، در دسته کریپ ها جای می گیرد.

Farming

به عمل کشتن کریپ ها برای به دست آوردن طلا و XP، «فارم کردن» گفته می شود.

Pull/Pulling

وقتی یک هیرو به طور عمدی توجه نیروهای دشمن را جلب می کند و آن ها را از یک نبرد یا ساختمان به سمتی دیگر می کشاند، اصطلاحا به این عمل Pulling گفته می شود.

Radiant

Radiant ناحیه ای در بازی دوتا ۲ است. این ناحیه در قسمت پایین سمت چپ نقشه قرار دارد.

Stacking

وقتی در یک زمان خاص، دسته ای از کریپ ها را به سمت دلخواه بکشانید، به این عمل Stacking گفته می شود. این کار به شما اجازه می دهد که به صورت گسترده و ساده تر فارم کنید.

Wards

Wardها آیتم های خاصی هستند که روی نقشه قرار می گیرند تا در محدوده مشخصی، دید بهتری ارائه دهند.

Tower 

تاورها برج های هستند که در مسیر برای عملیات های تدافعی قرار می گیرند. تاورها دید شما نسبت به دشمن را بهبود می بخشند.

اصطلاحات بازی World of Warcraft

Armor

این واژه به معنای زره بوده و به قدرت دفاعی اطلاق می شود.

Damage

میزان آسیب وارده را Damage می گویند.

Hero

قهرمان (Hero) شخصیت های اصلی بازی هستند که توانایی های زیادی دارند. این مورد از اصطلاحات گیمری در بین بازی های چند نفره و استراتژیکی کاربرد زیادی دارد.

Intelligence

دسته ای از هیروها هستند که قدرت جادویی بالایی دارند.

Agility

دسته ای از هیروها که سرعت و چالاکی بالایی دارند.

Strength

دسته ای از هیروها که قدرت جسمانی بالایی داشته و آسیب بیشتری به دشمنان وارد می کنند.

HP

میزان جان و سلامتی هز هیرو HP نام دارد.

Skill

به قدرت ها و قابلیت های هر هیرو، مهارت یا Skill گفته می شود.

Status

این اصطلاح به وضعیت جادوهای فعال بر هر هیرو دلالیت دارد.

Miss

اگر ضربه شما رد شود و آسیب مناسبی وارد نکند، اصطلاحا به آن Miss شدن می گویند.

Critical

ضربات با آسیب وارده بسیار زیاد که به شکل ۴x نمایش داده می شود.

Stun

به ضرباتی که دشمن را گیج می کند و برای چند لحظه توانایی حرکت را از بین می برد، Stun گفته می شود.

Silence

اگر لول های شما برای چند لحظه غیرفعال شوند، اصطلاحا به آن Silence گفته می شود.

وقتی بحث بازی های ویدیویی به میان می آید، غیر ممکن است بتوانید لیستی از اصطلاحات مربوط به این حوزه تهیه کنید که کامل بوده و چیزی در آن از قلم نیفتاده باشد. از همین رو ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به اصطلاحات گیمری رایج اشاره کنیم که در طول بازی به آن ها زیاد اشاره می شود.

این بود لیست اصطلاحات گیمری که باید می دانستید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. نظر شما درباره اصطلاحات این لیست چیست؟ از دید شما کدام اصطلاحات وجود دارند که رایج هستند، ولی در لیست ما وجود ندارند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما به اشنراک بگذارید.

مهدی وفایی نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 15 =